Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna på arenan – med kundfokus, nya koncept och förbättrad upplevelse.
– Vi vill ha fullt ansvar och påverkanskraft vad som händer på Solvalla, däribland att vi åter öppnar för lunchservering på Bistron i mars, säger Solvallas Evenemang & Restaurangchef Malin Karlsson.
Solvallas restauranger har de senaste åren drivits av extern aktör, men vid årsskiftet tas restaurangerna över i egen regi.
– Det finns inget missnöje med vår nuvarande restauratör som är en enastående entreprenör och lösningen har varit bra under dessa tre år. Men vi vill äga hela produkten själva, säger Malin Karlsson.
Som flaggar för en ”lugn start” första tävlingsdagen 2025.
– Vi har höga ambitioner, allt kommer inte att vara perfekt första tävlingsdagen 2025 då det i princip endast handlar om 150 timmar från det att överlämnandet sker från gamla restauratören. Vi kommer bygga på upplevelsen efterhand och är övertygade om att våra besökare kommer gilla det nya utbudet.
Kommer priserna kunna sänkas när ni tar över restaurangen i egen regi?
– Vi kommer att se över prissättningen. Och absolut kan vi sänka priset på vissa produkter. Men man ska komma ihåg att alla priser i samhället har gått upp den senaste tiden och även Solvalla måste anpassas efter detta, säger Malin.
Finns det ekonomiska fördelar att driva restaurangen i Solvallas regi?
– Det finns naturligtvis fördelar, men också en hel del risker. Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja, såväl organisatoriskt som strategiskt vilket kommer att gynna Solvalla ekonomiskt.
Vilka förändringar kan gästerna förvänta sig? Blir det några nya mat- eller dryckeskoncept?
– Det kommer att bli förändringar, vi ska prova oss fram med nya koncept i form av paketering av mat, dryck och upplevelser, som vi har sett är väldigt uppskattat. Menyerna kommer att skapas så att det finns något för alla smaker och plånböcker. Det här är viktigast av allt: På Solvalla ska vi laga den mat våra gäster vill äta! Vi kommer prova foodtrucks, har möjlighet att köra prisvärda paket med ”burgare och bärs”, vi vill gärna bli lite folkligare, men med möjlighet till fine dining. Fastslår Malin Karlsson.
Hållbarhet och miljö är viktiga punkter.
– Vi jobbar självklart med att minska matsvinnet, där kommer en fördel när vi öppnar lunchen och satsar på konferensen. Under huven arbetas tydligt även med sopsortering och elförbrukning.
Kan det här ”omtaget” göra att det kommer större publik till Solvalla?
– Det är vårt huvudsyfte och mål så det hoppas jag! När vi äger hela produkten själva så kommer vi kunna jobba närmare gästen, närmare upplevelsen. Nu har vi möjligheten att våga satsa och göra förändringar, säger Malin Karlsson.
Försäljningen av restaurangbiljetter till första kvartalet 2025 öppnar på torsdag 14 november.